Kort om oss: Santa Maria är marknadsledare inom smaksättning. Du känner säkert igen Tex Mex-sortimentet och kryddorna i de blå förpackningarna. Men varumärket erbjuder faktiskt smakupplevelser från hela världen. I det stora utbudet hittar du allt från indiska naanbröd till rubs och barbequesåser som för tankarna till de amerikanska sydstaterna. Santa Maria är en del av livsmedelsföretaget Paulig, där även Risenta och Gold&Green ingår.

Santa Marias hållbarhetsresa: Klimatfrågan är närvarande i allt Santa Maria gör. För att säkerställa ständig förbättring har alla deras produktionsanläggningar implementerade miljöledningssystem och certifiering enligt ISO 14001. Sedan 2012 har utsläppen av växthusgaser från Santa Marias fabriker minskat med 75%. De utsläpp som fortfarande återstår klimatkompenseras genom tre projekt som bidrar till förnybar energi i Indien, vilket innebär att 100% av den egna produktionen är klimatneutral. Santa Maria arbetar också mycket med att förebygga matsvinn. Genom att utveckla produkter, förpackningar och recept som gör det lättare att använda hela innehållet bidrar de till att så lite som möjligt hamnar i soporna. Detta gäller även den egna verksamheten. Till exempel används allt svinn från tortilla- och tacoproduktionen som grisfoder i närheten av fabriken. Även hälsofrämjande åtgärder är en viktig del av Santa Marias hållbarhetsarbete. Sedan flera år tillbaka har de rensat bort hundratals ton av både salt och socker i hela sortimentet. Och eftersom palmolja innehåller en stor andel mättat fett finns det numera ingen Santa Maria-produkt som innehåller det.

Läs mer om vårt hållbarhetsarbete: www.santamariaworld.com/se/tema/varje-val-gor-skillnad/