Kort om oss: Valio grundades i Finland 1905. 1994 introducerades Valio i Sverige och 2002 lanserades de första laktosfria produkterna på den svenska marknaden. Varje år investerar Valio ca 250 miljoner kronor i forskning, utveckling och nya innovationer. Satsningen har resulterat i ett av marknadens bredaste sortiment av laktosfria produkter som smakar som de ska. Nu har Valio överfört den kunskapen till växtbaserat och erbjuder ett växande sortiment av gurt, dryck och alternativ till ost under varumärket Oddlygood. Valio är även känt för sitt goda smör och krämiga yoghurt. De senaste tio åren har Valio kontinuerligt ökat tillväxten på den svenska marknaden och omsatte 1 250 MSEK under 2019. Resan med att utveckla goda och hälsosamma produkter för ditt välbefinnande fortsätter även i framtiden. Läs mer på www.valio.se

Vårt hållbarhetsarbete:
Vårt mål är att bli helt koldioxidneutrala till år 2035. Här berättar vi hur vi når dit:
Sojafritt foder – våra kor äter istället lokalt odlat gräs, klöver och raps.
Glada och friska kor – ger mer mjölk. Bättre foder och djuromsorg ger lägre metanutsläpp per liter mjölk.
Gödsel återvinns – och blir biogas för transporter och näring för åkrarna.
Smart logistik och energieffektiva gårdar och fabriker – vi övergår till fossilfritt och minskar energiförbrukningen i alla led.
Växtbaserade förpackningar – våra yoghurt-, gurt- och mjölkförpackningar är av förnybar växtråvara.
Effektiva kolsänkor – genom att ställa om till kolbindande jordbruk hjälper vi marken att sluka större mängder koldioxid.
Se hur vår Valiobonde Anu Ellä arbetar med detta på sin gård i vår film.
Klimatkalkylatorn – gör så att bönderna kan mäta och följa upp sina utsläpp, och få råd om hur de kan minska dem.

Läs gärna mer om vårt hållbarhetsarbete här.